I farta

I farta
Yr den håpefulle

tirsdag 31. mai 2011

Vårblomster - og litt hoppteknikk

Det er utrulig flott å være mamma til en nyskjerrig og vitebegjærlig 4-åring. For tiden står blomster og planter i naturen i fokus. Han skal selvfølgelig vite hva alt heter, og har hatt litt om det i barnehagen. Det medfører at jeg lærer mye om disse blomstene som jeg ikke viste fra før. I dag var jeg, han og Tuva på en koselig tur rundt i nabolaget. Der leita vi etter de blomstene han kan navnet på, og andre planter han kunne lære navnet på av meg. Vi fant mange spennende ting i grøftekantene.

Hvem viste at denne blomsten, som hagen er full av, heter primula? Det visste ikke jeg før en stolt 4 åring kunne fortelle meg det:

Eller at smørblomsten egentlig heter engsoleie? Fint navn..
Jeg har egentlig aldri tenkt på at disse runde grønne bladene heter noe. Joda, de heter marikåpe, kunne Isak fortelle.
Vi fant også brennesle, kjerringrokk, geitrams og det jeg kaller for syrragress. I tillegg til masse deilige "blåseblomster".

Etter turen tok jeg med meg Kis til klubben for en liten hoppteknikkøkt på parkeringsplassen der med Lisa og Qoralle. Vi satte opp 4 hinder med 9 fots mellomrom. Første økt var høyden på 31,5 cm, og vi kjørte 5 repetisjoner. Så økte vi til 36,5 cm, og jeg la til en del fart i starten. Tredje økt økte jeg hinderne til 41,5 cm, men da snudde jeg vei, slik at han sprang i bitte litt nedoverbakke. Kis slet litt med å hoppe uanstrengt, men rev ikke. Til slutt fikk han to repetisjoner på 31,5 cm. Jeg brukte en gammel fotball til belønning. Den ligger vanligvis i hagen vår, og er det morsomste han kan leke med. Siden bekkenet mitt ikke tåler drakamp lenger, tenkte jeg det var et godt alternativ. Ballen fungerte godt nesten hele treninga, men på slutten var han litt lei av at den lå i ro i stedet for å bli sparket rundt. Men bekkenet ble hvert fall spart:)

Jeg satser på en liten hinderdiskrimineringsøkt på torsdag.

2 kommentarer:

  1. Han e flink han Isak, no har æ å lært litt om uteblomster! :) Takk for treninga i går :)

    SvarSlett
  2. ps: no va det plutseli kjempelett å legge igjen beskjed i bloggen din- yey!

    SvarSlett