I farta

I farta
Yr den håpefulle

lørdag 7. mai 2011

Fanny-kurs dag 1

Endelig var tiden kommet for første samling i trenerutdamnning med Fanny Gott. Vi startet dagen med en vanskelig bane, som skulle vise Fanny hvor vi sto ferdighetsmessig. Banen så slik ut:
Jeg valgte å handle starten som en serpentine. Jeg sendte Kis på venstresiden av hinder 2, serpentinet over nr 2 og sendte inn i tunnellen nr 3. Jeg satte fart over 4, 5 og 6, før jeg gjorde en decell på 7 og fremforbyttet mellom 7 og 8. Det var ikke lett å få Kis over bommen nr 9 når tunnelen lå rett ved siden av. Etter flere forsøk var det bare å gi opp, og følge han til bommen. Jeg pushet han ut rundt 10, sendte på 11, bakbyttet mellom 12 og 13. Jeg gjorde en decel før 16, og threadlet tilbake mot meg før jeg sendte han i tunnell 17. Kis tok ikke slalåminngangen fra den vinkelen jeg sendte han i, så jeg måtte sende han flere ganger. Vi avsluttet med stormnde jubel:)

Fanny bemerket at Kis er for høyt i stress allerede fra startstreken. Jeg må bak og belønne han oftere, og med godbit. Han må få en større ro før han starter slik at han har rett fokus. Hun mener også at han har perioder hvor han ikke følger med meg, og at han river når han plutselig husker på meg igen.

Vi gikk banen på nytt. Da fikk Fanny meg til å arbeide mer med decell og fremforbytte ved 7 og 8. Kis responerer seint på decellen, og jeg arbeidet med å komme tidlig og tydelig i posisjon. Vi arbeidet også litt med en threadlearm mellom 8 og 9. Det ble en god økt.

Etter lunch satte Fanny opp fire hinder. Først et hinder, så to i bredden, så et hinder. Det gikk vi mange forskjellige øvelser. Vi fikk testet hundens kunnskaper til å holde linjen, til å unngå blindbytter, samt tatt threadles og serpentiner. Jeg fikk jobbet en del med den nye måten å trene starter på. Jeg gikk fra han, gikk rolig tilbake når han satt pent. Men siden jeg tidligere kun har gått tilbake til han når han har feilet, brukte jeg omvendtlokking med godbit for å vise han at han gjorde en god jobb. Jeg skal slutte å kaste leke til han på startlinjen. Jeg skal i stedet arbeide med ro og fokus. Før neste samling skal jeg kunne kaste leker bak han, mens han enda sitter på starten. Jeg skal også kunne gå tilbake og gi han drakamp mens han enda sitter i ro.

I de fleste øvelsene satte Fanny opp hjelpepinner for å unngå at Kis river. Pinnene skal enten hjelpe han til å runde hinderet i tilstrekkelig avstand til å kunne hoppe det på en skikkelig måte, eller til å forskyve vekten på rett måte. Fremover kan jeg bruke disse pinnene i banen, der jeg vet at Kis blir å slite med å hoppe på en skikkelig måte. Fanny anbefalte meg også å legge leker ut i banen, siden Kis hopper bedre når han hopper mot noe.

I morgen skal vi arbeide med hoppeteknikk, etter at vi har gått en vanskelig bane igjen. Jeg gleder meg. Jeg er bare spent på hvordan formen er i morgen. Noen timer etter jeg kom hjem, klarte jeg nesten ikke å reise meg. Får håpe bekkenet setter pris på å sove i natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar