I farta

I farta
Yr den håpefulle

mandag 9. mai 2011

Set point og starter

Trampoline er en fin ting!

Mens gubben skrur bil, og ungene hopper på trampoline, blir det tid til litt av hvert. Jeg har fått både trent og rakt hele hagen.

Jeg fikk tre økter med set point øvelser. Jeg tok til etterretning det Fanny sa om å bare jobbe med en vanskelighet i gangen, så jeg jobbet bare med avsprangsstedet. Høyden på hinderne var konstante, jeg bare flyttet bumpen gradvis nærmere. Jeg begynte på 6 fot, og endte opp på 3,5 fot, før jeg tok ut til 6 fot igjen. Øktene er jeg veldig fornøyd med. Kis prøvde et par ganger å hoppe over både bumpen og hinderet når jeg minsket til 4 fot første gangen, men jeg gikk inn og belønnet etter bumpen. Jeg tok også ut bumpen igjen og gradvis flyttet den inn. Dermed var det problemet borte. I økt nr to satte jeg en kort tunnell etter set point griden. Kis taklet dette veldig bra. I siste økt tok jeg bort tunnellen, men brukte fotballen i fart som belønning. Jeg gikk i tilegg ved siden av i sakte fart i stedet for å stå i ro.

Jeg fikk også tre økter med starttrening. Jeg begynte med å bare trene sitt og bli med mye forstyrrelser. For det første avbrøt jeg all trening ved bjeffing. Så gikk jeg tilbake og tok en runde med han dersom han flyttet på bena når jeg fintet kast med leke, eller kastet leke. Kis justerte seg fint inn for disse kravene. I økt nr to brukte jeg hans elskede tunnell som "stressfaktor". Samme kriterier, samme påvirkning, men siden det skjedde i nærheten av en tunnell var bjeff-terskelen mye lavere. Men det gikk. I tredje økt brukte jeg både tunnellen og fotballen. Snakk om fristelser. Men i denne økta hadde han forstått poenget, og var veldig flink.

Deilig med fint være og utetid for barn og hunder, slik at det gir rom for litt trening også hjemme. At jeg har fått full bøtte med motivasjon i helga hjelper jo også på:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar