I farta

I farta
Yr den håpefulle

onsdag 24. august 2011

Utstillingshelga nærmer seg..

Kis fikk virkelig trent på litt av hvert på onsdagstreninga i dag. Mamma har sagt seg villig til å stille ut Kis i helga, og dermed måtte jo de få trent litt sammen. Mamma var hos meg i går, og fikk trent litt uten forstyrrelser. I dag var det tid for å trene med andre hunder, og jeg inviterte blant annet Kjellfrid til å trene utstilling. Kis og Tuva fikk seg en luftetur i fjæra med Naska først, det var lenge siden de hadde sprunget i lag.

Etter en liten pause for rygg og bekken, tok vi Kis og Naska ut for en økt med fellesdekk. Kjellfrid la Naska i en ordinær fellesdekk, og jeg brukte targetmatten. Jeg gikk langt i fra, og ble stående en god stund sammen med Kjellfrid. Det jeg ikke tenkte på, var at det kunne bli mye for Kis å ligge rett ved siden av agilitybanen. Fokus begynte å bjeffe på banen, og da ble det jammen lyd på Kisen også. Det fungerer jo ikke å vente han ut, for han blir bare mer intens i bjeffinga da. Jeg tok han rolig av matta, han oppsøkte den igjen, men det ble en del bjeffing før han roet seg.

Rett etter fellesdekkøkten, gikk vi opp på parkeringsplassen for litt utstillingstrening. Første springerunde sammen med Naska og Enea ble ikke så bra, for Kis skjønte ikke helt at han og mamma faktisk trente sammen. Etter litt godbiter og ros kom han på nett, og sprang veldig fint. De fikk arbeidet med stå og håndtering fra dommer, og det var nok en nyttig økt for både mamma og Kis.

Tonje var en engel og gikk bane med Kis.
Hinderne sto på medium, og vi valgte å ikke bygge de opp før Kis skulle gå. Tonje satte han i en lead out, og stilte seg ved tunnellinngangen ved 4. Hun sendte han inn i slalåmen og bakbyttet. Venstrehandling frem til et fremforbytte før 9. Bytte før 10, venstrehandling. Serpentine over 18 og i mål.  (Kan være noe handling her som jeg har glemt altså)Ingen feil og ingen riv! Kis virket samlet og rolig allerede fra start. Han hadde ikke tid å gire seg opp, for han ble tatt rett fra bilen og hadde drakamp til startlinjen. Vedrt å notere seg hvert fall. Jeg var veldig fornøyd med at slalåminngangen satt. Alle feltene var også glimrende. Tonje belønnet noen felt etterpå.  Hun utfordret han på vippa, og sprang i serpentineposisjon på hinder 20, og da brøt han posisjonen sin. God læring for han, for han gjorde ikke feil igjen.

Mamma trente en runde til med utstillingstrening, og fikk skikkelig kontroll på ståen hans. Før jeg avslutta kvelden, ble den enda en økt med fellesdekktrening. Jeg la han nede ved agilitybanen, og fikk belønnet masse ro mens Micke gikk agility. Det var bra.

I morgen kl 13.30 skal jeg møte Mari på klubben for et par økter hoppteknikk. Det har sine fordeler å være i permisjon.

1 kommentar: