I farta

I farta
Yr den håpefulle

søndag 21. august 2011

Fanny-helg 3

I helga var igjen Fanny på besøk, for å kurse et ivrig gjeng Tromsø-ekvipasjer. Da jeg har mage til oppunder haka, hadde jeg solgt helga mi til Veronica, og skulle bare være observatør. Lørdag hadde Lea 11 års dag, og jeg var bare med som observatør på halve dagen. Da snakket vi litt om hva som har fungert og ikke fungert siden sist. Jeg fikk også briefet to baner, samt trent tre økter med starttrening,. Etter vi oppdaget at Kis responderte godt på klikker og godbit i starten for å senke stress, har jeg tenkt å arbeide videre med det. Jeg satte han opp, klikket og belønte med høy frekvens, og tok han av startlinjen. En gang fikk han ta to hinder, og måtte roes igjen med mye høyere belønningsfrekvens når vi kom tilbake. Dette er nyttig trening, som jeg ikke ville hatt tid til dersom jeg skulle gått med hund på kurset. Det er alltid noe positivt man kan dra ut av situasjonen. Kis fikk også to hoppteknikkøkter. Jeg satte opp en svingøvelse fra Vappu-kurset, som jeg og Cecilie kjørte to ganger. Da Fanny fikk se øvelsen, viste hun oss hvordan den egentlig skulle se ut. Jeg får sette den opp slik på onsdag.

I dag startet dagen med to baner med mange bakbyttethreadles på rad. Jeg briefet de, og synes selv det gikk fint med forarbeid uten hund. Fanny satte opp nye startnummer på den samme banen, med flere vanskelige bytter. Cecilie var så grei å gå med Kis da, så Fanny fikk sett litt hva vi sliter med. Det var fint å få han ned i stress før start, men han kommer raskt opp igjen. Hun stilte pinner i annen farge enn hinderpinnene på skrå foran hinderet, for å gjøre hinderet mer tydelig for Kis. I tillegg belønnet Cecilie bare med godbiter. Det fugerte veldig fint. Etter lunch ble det satt opp en agility 3 bane. Jeg orker ikke legge den ut, for lærdommen jeg trekker ut er ikke handlingsmessig. Jeg ser hvor godt det fungerer å bruke ekstra bommer på skrå på hinderet, samtidig som det er topp fokus på å holde stressnivået nede. Godbit og klikker i starten, mest mulig godbitbelønning i banen, samt kommando og full fokus i transportstrekker. Han skal ikke ha anledning til å koke seg opp. Jeg skal forsøke dette fremover, og ha det i bakhodet også i annen trening. Får håpe det kan hjelpe, i tillegg til å kjøre mye av de nyeVappu-øvelsene.

Tusen takk snilleste Cecilie, som brukte deler av egen kursdeltakelse med hund på at vi kunne få tilbakemeldinger på Kis! Og takk for hjelpa til Fanny.

Dagen i dag er også blitt brukt til tre veldig nyttige økter fellesdekktrening. Det kommer i et annet blogginnlegg i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar