I farta

I farta
Yr den håpefulle

onsdag 17. august 2011

Inspirasjon fra sør

I dag la Ingerid Klaveness ut notatene sine fra forrige helgs Vappukurs i bloggen sin. Der var det skisser av mange nye hoppteknikk-øvelser, og jeg fikk en skikkelig dose inspirasjon til å trene hoppteknikk.

Jeg dro på orsdagstreningen, hvor Mari hadde satt opp en bane med en del handlingsutfordringer. Cecilie gikk to økter med han. Første økten kan oppsummeres med riv, riv riv. Han var veldig høy på stress, og det var litt kjedelig å se alle pinnene som lå strødt. Jeg forsøkte å sette opp spindelpinner der det lot seg gjøre, men veldig mange hinder skulle tas begge veier, så det var vanskelig. Men der det sto spindeler, hadde de ingen effekt. Han rev til og med hinderstøtter. Etter å ha tenkt litt, bestilte jeg masse starttrening med godbit, slik at Cecilie fikk belønnet ro og avslappet adferd. Når hun så startet han, var det en helt annen hund. Han hoppet skikkelig, og konsentrerte seg fint. Heretter skal det trenes mye ro, og brukes mer godbit for å dempe stresset hans!

Jeg satte så opp en øvelse fra Vappo. Den finnes øverst på dette bildet.
 Det sto i notatene at siste hinder skulle ha konkurransehøyde. Jeg valgte å øke siste hinder gradvis til konkurransehøyde. Øvelsen gikk veldig bra. Han rev første hinder to ganger i starten, ellers ingen riv. Han la inn et steg før siste hinder, selv om det bare var 9 fot. Noen ganger stusset han, men stort sett var det et ekstra stride.

Jeg gleder meg til å prøve de andre øvelsene fra disse notatene, jeg har skrevet ut alle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar