I farta

I farta
Yr den håpefulle

torsdag 26. april 2012

Siste uken med Naska

I morgen drar den søte feriegjesten vår hjem til Kjellfrid i Ramfjorden. Huset kommer til å bli mer stille, og jeg får nok igjen en roligere hverdag. Med to aktive kelpier i hus, har jeg lagt opp hverdagen slik at vi har vært mye ute på formiddagen. I tillegg til at vi har hatt et nydelig vær, har det også vært vanskelig å lufte kelpiene i bånd langs veien. Naska går dårlig sammen med vogn, hundene til sammen blir ganske så sterke og backer hverandre mye opp dersom vi treffer andre hunder. Dermed har det vært mye trening eller turer i områder hvor de har kunnet lufte seg uten å treffe andre. Men det har vært trivelig, både for Kis og meg, å ha en tispe i hus. Jeg vet bare med meg selv at neste hund blir en tispe!

Søndagens konkurranse gikk ikke helt veien for oss. Agilityløpet ga tre riv, i tillegg til at jeg glemte banen og vi fikk en ekstra snurr. Hoppløpet var skrekkeksempelet på Kis og riv - hele 5 riv endte vi opp med i en morsom bane med mange svinger og mye handling.

Mandag var Isak så heldig at han fikk være hjemme. Jeg skulle ha barseltreff, og han var veldig nyskjerrig på minsten sine babyvenner. Før barseltreffet luftet vi hundene i fjæra under Sandnessundbrua.
Man er heldig som har mamma i permisjon.
Tirsdag er jobbdag, og Naska var tålmodigheten selv på kontoret. Litt misfornøyd når hun måtte vente alene på kontoret, men ellers søt og grei.

I går ble det reneste treningsmaratonet for kelpiene. Formiddagen ble tilbragt ved Olav Aakre med lydighetstrening. Jeg hadde først en økt med Kis hvor jeg fokuserte på venting og ro. Han satt eller lå ved siden av meg mens jeg skravlet med jentene. Nyttig trening. Vi trente også fri ved fot, stå under marsj og innkalling. Å kalle inn etter et lite godbitsøk går veldig bra, og han bjeffer ikke i det hele tatt! Naska fikk seg noen økter fri ved fot, samt en økt med innkalling. Vi benyttet muligheten til en fellesdekk også. Det går mye i fellesdekktrening for tiden. Fordelen med å ha tre hunder er at jeg får trent både tid og avstand i en reell fellesdekk, med kjente hunder. Jeg utfordrer også Kis med å gå i skjul.

Her fra en fellesdekk etter tirsdagens luftetur
Onsdags kveld var det agilitytrening igjen. Vi satte opp en klasse 1 bane av Jan Egil Eide, med fine linjer. På første forsøk rev Kis bare ett hinder. Vi gikk banen flere ganger, belønnet litt her og der, og prøvde forskjellige handingsalternativer. Kis rev mellom ett og tre hinder på hver runde. Jeg var fornøyd med mine bakbytter, men må selv jobbe mye mer med timing av threadles.

Jeg fikk også en del hoppteknikkøkter. To økter med en bend work øvelse samt en progressiv grid. Naska lærte seg hjulet.

Etter så mye trening og aktivitet på en dag, var det deilig å nyte dagen hjemme i dag. I morgen er det nok en treningsdag på klubben. Lurer på hvordan Kis blir å takle overgangen til arbeidende mor etter sommeren...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar