I farta

I farta
Yr den håpefulle

søndag 15. april 2012

Fra bjeff til arbeid på 1-2-3

Det er lenge siden jeg har gått et så bra kurs som denne helga. Siv Svendsen er en fantastisk instruktør, som er veldig flink å lese de forskjellige hundene. Hun engasjerer seg i alle hundene, og tilpasser instruksjonen til nivået og behovene til de forskjellige hundene på kurset. Samtidig er hun flink til å involvere observatører og de andre deltakerne når tilbakemeldinger gis. Så man kan si vi har hatt en
topp helg!

Lørdag
Første økt lørdag arbeidet vi med fri ved fot. Vi fokuserte på ro og stille arbeid, og prøvde å koble inn andre momenter  i fri ved foten. Vi prøvde oss litt frem på når han bjeffet, og hva som kunne trigge det. Vi så han måtte belønnes ofte. Jeg måtte gå rolig og avslappet. Siv fikk meg til å belønne med godbitsøk, noe som fungerte godt for å holde han rolig. Hver gang han bjeffet, la jeg han ned, gikk fra han og sto med ryggen til. En gang brøyt han kriteriet i liggen, og vi fant ut at vi bare skulle starte arbeidet. Det ble feil, for Kis ble usikker og bjeffet. På 10 minutter fikk han bare to timeouter, så det var en god økt. Jeg ser at vi må jobbe litt mer med skifte mellom posisjoner hjemme i stua.

Vi tok så en fellessitt på 2 minutter og fellesdekk på 4 minutter. Kis er veldig flink, og gjør som han skal. Jeg gikk en del til og fra og belønnet ofte.

Vi trente så posisjonsendringer, særlig stå. Han flyttet seg en del sidelengs når vi bytta fra ligg til stå. Siv fikk meg til å omvendtlokke Kis når han reiste seg for å få han til å stå i ro. Han måtte ha en del dobbeltkommandoer i ståen når jeg hadde handa fremme for omvendtlokking. Siv viste meg hvordan hun brukte lokking for å få inn bevegelsene for posisjonsendring fra ligg til stå, for å få det inn i muskelminnet. Fra stå til sitt brukte hun omvendtlokking. Vi begynte også med innkalling. I stedet for sitt og bli, kalte jeg inn fra et godbitsøk. Vi fikk 8-10 repetisjoner med innkalling helt uten lyd!

Deretter hadde vi en ny økt med fellesøvelser, både sitt og dekk. Jeg hadde noen andre til å stå på bandet, så jeg kunne gå langt ifra uten å være nervøs for at han skulle gå bort til andre hunder.

Tredje økt startet med bjeffing, da jeg var for lite rolig da vi kom inn på treningsplassen. Jeg gikk så en kjede med innkalling, stå under marsj og fri ved fot. Han bjeffet en gang under fri ved fot fordi jeg økte farta og intensiteten i min gange. Ellers var det fint. Neste kjede var innkalling, avstandskommandering og dekk fra holdt. Kjeden gikk veldig bra. Vi belønnet med lek, for å kunne prøve å få han i arbeid igjen uten bjeffing etter lek. Vi startet så å arbeide med tempoforandringer i fri ved fot.Sakte marsj er ikke noe poblem, men han har jo hatt en stygg tendens til å bjeffe i springmarsj. Vi startet forskiktig med korte korte strekk med springmarsj. Det gikk fint lenge, men han kom med et par bjeff etter noen springmarsjer. Det viste seg at jeg tok opp hånda for å belønne på slutten av springestrekket. Jeg må ikke gi noen tegn på at belønning var på tur, for hvis belønningsforventningen går opp, kan det komme et bjeff.

"Farmor" Lisa ville gjerne se denne treningsøkta, for hun var dratt hjem fra kurset da vi trente.
Her er økta på video, helt uten sensur, 10 min laaang. http://www.youtube.com/watch?v=fB2I3aKyYhY&feature=youtu.be

Det tok litt mye tid å se gjennom alle videoene og skrive blogg etter å ha sett hver økt, så søndagens kurs bearbeides i morgen:)

1 kommentar:

  1. Jeg ble så imponert av deg og Qis, du jobbet kjempebra med ham! Han var så samlet og fin og du ble jo nesten helt yogisk :D

    SvarSlett