I farta

I farta
Yr den håpefulle

tirsdag 17. april 2012

Siste dag av Siv-kurset

Søndag fortsatte med strålende sol, og med nye fellesøvelser. Da vi satt og småduppet i solen kl 9 på morgenen, fikk vi beskjed om at vi hadde 5 minutter til oppvarming, før vi skulle ha fellesdekk. Jeg kjente at jeg ble litt stresset, og det var nok meningen også. Kis fikk seg en bjefferunde under felles sitt, men roet seg etterpå.

Her er Eine og Lone i aksjon under kurset:


Første økt begynte vi med en vanskelig kjede. Innkalling med stå, oppstilling til neste øvelse og dekk under marsj. Kis klarte ikke momentet dekk under marsj, og bjeffet en del da han ble feilet. Siv anbefalte med å fortsette når det ble feil, i stedet for å feile han.

Jeg gikk videre til å arbeide med apport. Dette er noe vi har slitt med i det siste, så da benyttet jeg meg av muligheten til god hjelp. Jeg ga apporten rolig til Kis, fikk han på plass, tok den rolig ut av munnen og belønnet med godbitsøk. Kis trengte noen timeouter innimellom, men han var så mye mer samlet enn han har vært når vi har trent apport tidligere. Jeg fikk beskjed om å ikke se på han når han satt på plass, samt å belønne før jeg tok apporten fra han. Siv hjalp meg til å time belønningen når han hadde et stabilt bitt rundt apportbukken.

Arbeid med apport - tatt av elin, publisert på Dogs: facts, training and news.


Andre økt med apporten begynte som den forrige sluttet. Jeg ga han apportbukkeen, tok et steg bak, fikk han på plass, ventet og belønnet. etter hvert gikk jeg over til å legge apportbukken på bakken. Vi strakk gradvis avstanden mellom meg og apportbukken. Da jeg koblet til apport-kommandoen ble det noen repetisjoner med bjeffing. Da jeg gikk over til å bruke en annen kommando "ta den", forsvant noe av stresset igjen, og han sluttet å bjeffe. Siv holdt Kis slik at jeg kunne gå langt fra, i stedet for at han skulle sitte og gire seg opp i en sitt og bli. Det fungerte fint. Vi fikk beskrevet hvordan vi skulle trene utspringing, ved å gradvis bygge på strekningen ut. Til sist rakk vi en dekk fra holdt, med lekbelønning. Økta er her: http://www.youtube.com/watch?v=JwTmLmmM3ro&feature=youtu.be

Siv fortsatte å utfordre oss i fellesøvelsene. Hun satte oss først opp i en felles sitt. Deretter fikk hun en etter en å kalle inn sine hunder, mens de andre skulle sitte igjen. Deretter la hun hundene mot hverandre i to rekker, så de både lå ved siden av og lå og stirret inn i øynene til andre hunder. Og avstanden var ikke stor! Tenbk at hundene våre mestret alle de påfunnene, med innlagte forstyrrelser og alt.

Siste økt startet vi med en kjede. Innkomst til banen, lineføring, ta av båndet og avstandskommandering. Kis fikk en flott og uventet belønning med yndlingsballen sin etter kjeden. Jeg holdt lina i feil hånd i lineføringen, så det må jeg huske på neste gang. Resten av økta arbeidet vi med fri ved fot. Jeg syntes selv at intensiteten hans var lav gjennom økta, men når jeg så på videoen i ettertid så jeg at det faktisk så pent ut. Jeg må arbeide med høyre sving, for da blir han litt vid. Jeg ser også at han blir berørt av å gå langs publikum og mot huser. Det må vi arbeide mer med.

Til slutt ble det enda en økt fellesøvelser. Vi lå i tog, med snuten neste hund sin hale. Etterpå lå vi i ei stjerne. Dette var moro, og åpnet øynene mine for en ny måte å arbeide med fellesøvelser.

Jeg er glad jeg meldte meg på dette kurset. Jeg er full av inspirasjon til å jobbe videre. Arbeidslista mi er som følger:
- fortsatt fokus på rolig modus
- arbeide videre med innkalling - strekke avstand uten bjeff
- apporttrening, utspringing og henting. Huske å ikke se på Kis etter innkomst. Få hjelp til timing av belønning.
- posisjonsendringer
- fri ved fot, forstyrrelser og høyre sving. Belønne mye kontakt i lav intensitet.
- fellesøvelser

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar