I farta

I farta
Yr den håpefulle

torsdag 2. februar 2012

Bend work

Endelig er leggerutiner på plass for minsten. Det betyr at når han sovner, kan æ bare kaste på mæ klær og stikke av med hundene. Det var jo synd at når jeg kom på klubben i går, var alle andre dratt fra treninga.. Æ satte opp en bend work øvelse til Kis. Lavt hinder - høyt hinder -lavt hinder i en sving, med 6 fot avstand. Det midterste hinderet økte jeg gradvis fra 45 cm til 65 cm, og reduserte ned igjen. Jeg begynte på hans "dårligste" side, sving mot venstre. Kis arbeidet veldig bra, og rev bare en gang. Da hadde jeg satt han dårlig i starten. Også mot høyre gikk det veldig bra. Startene er blitt gode, og jeg har satt kommando på at han skal sette seg mer oppreist. Det fungerer. Jeg veksler mellom å belønne den korrekte sitten med godbit, og å la han starte med en gang han setter seg korrekt.

Etter to meget oppløftende hoppteknikk økter, fant jeg ut at jeg skulle trene litt på å sende på vegringslinjen med et hinder. Da falt humøret mitt flere hakk, gitt! Riv, og atter riv på 55 cm. Med en gang det ikke lenger dreier seg om hoppteknikk, slalom eller felt, så glemme Kis å løfte beinan og jobbe konsentrert.

Siden det går litt tregt med apportbukken, har jeg bestemt meg for å trene inn øvelsen med andre gjenstander først. Jeg har de siste dagene trent inn innkomst med leke, samt drakamp mens han sitter på plass. Drakampen kan forbedres, for han flytter baken bakover i drakampen i stedet for å sitte i ro. Men ellers føler jeg at vi har kommet langt. Det blir spennende å se om det hjelper at jeg trener dette med leke, og etter hvert med trepinner.

I morgen skal vi på klubben og trene lydighet med en gjeng. Vi skal ha en økt alene. Da vil jeg ha dirigering på fri ved fot, samt trene apporten. På fellestreningen blir det nok fokus på kontakt og ro, siden det er så mange andre nye hunder der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar