I farta

I farta
Yr den håpefulle

lørdag 4. februar 2012

Treningsgruppe med god uttelling

I går var jeg på trening på klubben med ei flott treningsgruppe. Målet er å bli startklar til våren. Vi hadde først felles oppvarming, hvor jeg fokuserte på å roe Kis ned når han stresset. Det var mange nye hunder der, og han brukte vel 5 minutter før lyden forsvant.

I min individuelle økt valgte jeg først å få dirigering i fri ved fot. Kis bjeffet mye, noe som var frustrerende. Men vi fant ut at bjeffingen kom når de andre kom med dirigeringer. Han har altså forventninger om at noe skal skje når han hører "dommeren" gi meg dirigeringer. Dermed gikk vi noen minutter hvor jeg konsekvent belønnet Kis når de dirigerte, men jeg fortsatte rett frem. Bjeffingen ble mer eller mindre borte.

Jeg gikk så over til å få hjelp med apporten. Jeg timer klikkene dårlig, og klikker mye når han slipper i stedet for når han griper. Vi har i tilelgg vært for lenge på samme nivå, uten å øke kriteriene. Jeg skal nå kreve at han griper, samtidig som jeg beveger meg bort fra han. JEg bør arbeide med noe annet enn apportbukken. Det var veldig nyttige innspill.

Til slutt hadde vi en fellesdekk-økt inne. Det var så kaldt ute, at vi rett og slett ikke hertes mer enn 1,5 time ute i blåsten. Økten gikk over all forventning. Starten var flott. Jeg fikk belønnet mye god adferd, og Lisa og Siv var også borte og belønnet. Da Marita kom inn, ble det litt for mye. Han kokte og bjeffet litt,  men roet seg til slutt. Han brydde seg ikke om de andre hundene som lå rundt omkring i rommet.

Det var moro å leite frem gammel lydighetskunnskap fra bortgjemte hjørner i hjernen. Jeg håper å komme enda sterkere tilbake med tilbakemeldinger neste gang. Neste fredag er det planleggingsdag i barnehagen, så da må jeg desverre melde pass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar