I farta

I farta
Yr den håpefulle

onsdag 6. april 2011

Fart og spenning!

Herlig å komme på trening i sol, med stort oppmøte og bar bane. Det er morsomt å se at det popper opp nye og gamle agility-fans når det går mot vår. I dag var det flere nybegynnere i tillegg til den faste gjengen. Gøy!

Vi hadde satt opp en hel agilitybane, fra Tromsø 2006 - retrieverklubben. Jeg har ikke funnet banen på nett, men venter på bilde av banetegningen fra Cecilie.

Jeg valgte å la Kis tro dette var konkurranse, så jeg lekte han frem til start, kasta leken bortover mot målområdet, og satte han i startposisjon. Banen ga noen utfordringer handlingsmessig, men det gikk fint helt frem til et vanskelig bytte på slutten. Kis rev bare et hinder i hele banen. Han tjyvstartet på mønet, som var tredje felthinder, og måtte ta det om igjen. Jeg var likevel veldig fornøyd med runden. Fart, felt, slalåm, handling og bare et riv. Veldig bra.

Da jeg sprang på meg en skade i Narvik i helga, ble det med den lille runden for Kis og meg. Heldigvis sto verdens beste gjestehandler Cecilie klar til å overta treningen. Kis hadde en fin økt med henne, og jeg merker jeg blir så mye mer fornøyd når jeg ser Kis gå enn når jeg går selv. Da ser jeg for en flott hund han er på banen. Han kan så mye og har mange ferdigheter. Han har en fantasktisk fart, og når han konsentrerer seg, hopper han faktisk også fint. Cecilie gikk to økter på banen. Kis rev litt i et gjerde, hvert fall et av de tre hinderne ved hver repetisjon. Han river hinderet før bommen noen ganger, for han flater ut og sikter mot bommen i stedet for å tenke på hoppet. Men ellers synes jeg han jobber sinnsykt godt. Cecilie fikk belønnet en del felt og gode selvstendige slalåmer.

Jeg satte opp en hoppteknikkøkt, med 3 hinder og tunnel. Det midterste hinderet sto på nest høyeste høyde, de to andre lavt. Det var 11 og 8 fot mellom hinderne. Jeg flyttet ikke på hinderne, men flyttet Kis lengre bort fra førstehinderet, slik at han fikk større og større fart inn. Kis rev noen ganger da jeg økte farten hans inn i kombinasjonen, og jeg tror det var bra at vi hadde denne øvelsen med tunnellen. Det var lærerikt for han.

Jeg krysser fingrene for at jeg klarer å gå konkurransen på søndag.

1 kommentar:

  1. Hei! Takk for ei fin trening i går. Det e så utrolig artig å gå med Qis. Håpe du klare å gå sjøl i helga, hvis ikke må du bare si ifra;)
    Fikk du banetegningen? Sendte den på mail.
    Klem

    SvarSlett