I farta

I farta
Yr den håpefulle

mandag 24. oktober 2011

Rally er topp!

Jeg må innrømme at min målsetning om å trene agility hver dag, ikke har blitt oppfylt. Forrige uke ble det noen treningsfrie dager, og i dag valgte jeg å trene rally i stedet. Motivasjonen for å trene agility er ikke helt til stede. I går trente vi i hagen på serpentine, 270 og ta hinder fra baksiden. Det gikk bra en stund, så bare koblet Kis ut i forhold til å ta 270 og baksiden i høyrehandling. Riv, riv og atter riv, bare på et eneste hinder til og med. Frustrerende.

I dag fikk Kis tre gode økter med rally-lydighet på klubben. Lisa satte opp to forskjellige baner, som vi fikk brynet oss på. Vi har inne alle momenter i klasse 1, men Kis er enda usikker på øvelsene som innebærer å sitte foran for så å gå rundt bena og på plass. Da blir det mye lyd. Innendørs og i egen hage er øvelsen på plass uten lyd, men ikke på klubben. Det kommer seg nok. Vi må også trene mer på lange strekk med fri ved fot, uten holdter. Her skal jeg øke belønningsfrekvensen. Jeg må finne frem bedre godbiter enn frolic, slik at Kis får noe han verdsetter når han går disse øktene. Hjemme kan vi bruke leke uten at stresset kommer opp, men ikke andre steder. Så godbit er tingen foreløpig.

Jeg registrerer at det ikke er noe problem å huske banen når det ikke er konkurranse. Typisk..

Jeg må innarbeide meg rutiner for lydighetstreningen. Kis må varmes opp, slik at han får gått seg litt ned i intensitet før vi skal gå baner. Da vil vi nok lykkes bedre på banen, uten at han faller ut.

Fremover skal jeg arbeide med å generalisere de øvelsene i klasse 1 han er usikker på, samt begynne å innarbeide noen av klasse 2 øvelsene. Vi prøvde dekk under marsj i dag, og det gikk veldig bra.

Har på følelsen at det ikke blir noe agilitytrening i morgen heller. Vi blir å arbeide videre på rally, og jeg sikter meg også inn på en lengre tur med unge og hund.

1 kommentar:

  1. Takk for en flott trening i går. Jeg leser bloggen din hver gang du skriver, men det er ofte jeg ikke får til å kommentere innleggene. Jeg vet ikke hva som er feil, pcen min er litt sliten, mulig det er den som sliter :(

    SvarSlett