I farta

I farta
Yr den håpefulle

tirsdag 11. oktober 2011

Rallylydighet! Og noe agility.

Jeg kan ikke forstå at jeg kasta bort en hel permisjon forrige gang på å trille tur, samt sitte inne å se på en sprellende unge som lå på gulvet. Det er jo så mye bedre å bruke permisjonen til hundetrening og heller la ungen få seg mye søvn i vogna når den står i ro:)

Lisa har startet oppkjøringen til årets første og eneste konkurranse i rallylydighet i Tromsø. Jeg og Kis syntes vi også skulle prøve oss på dette, og fikk oss to gode økter på rallylydighetsbanen. Lisa er flink å instruere og planlegge, og var veldig snill dommer. Hun mener vi godt kan starte konkurransen i helga. Kis går veldig godt, og jeg trur han kan klare et helt program uten belønning hvis vi varmer godt opp. Vi mangler to momenter. Stå fra sitt på siden av meg, samt den gammeldagse innsitten, der hunden går bak ryggen min og inn på venstresiden. Stå fra sitt på siden av meg er nesten inne allerede, men Kis sliter med å forstå at han får lov å gå bak ryggen min. Han klikker og begynner å bjeffe, og er tydelig ikke komfortabel med å gå inn i blindbyttesonen. Det er jo egentlig veldig bra med tanke på agility, men det blir vanskelig å starte en konkurranse i rallylydighet uten det momentet på plass. Vi får trene på dette i morgen formiddag, så får vi se hvor langt vi kommer.

Her er et bilde fra da Lisa og Eliver gikk konkurranse i fjor sommer i Oslo, da jeg og Kis var og så på:


Vi fikk oss også to økter i dobbelboks. Jeg fortsetter arbeidet med å få han til å hoppe på en skikkelig måte. Jeg prøver meg litt frem, og han river ikke når leken ligger ute, men river ofte når leken er i hånda mi eller i hånda til en ekstern belønner. Jeg skal forsøke å arbeide en stund med leken ute, og heller koble inn bytter etc for å øke vanskelighetsgrad. Det gikk fint å ta lead out da leken lå ute i dag.

I morgen blir det kveldstrening, og torsdag skal jeg og Lisa møtes for å trene mer rallylydighet. Jeg blir nok å forsøke å smyge inn en økt med agility i hagen før eller etter dette.

I dag fikk jeg e-post fra Vappu Alatalo, som gjerne vil komme til Tromsø og holde kurs i hoppteknikk. Nå må vi bare regne på kostnader, samt se om vi får en hall å holde kurset i, så har jeg virkelig noe å se frem til. Jeg håper å kunne få henne hit i februar.

1 kommentar: