I farta

I farta
Yr den håpefulle

søndag 9. oktober 2011

En ny vri i treningen

Etter to sesonger med store riveproblemer, er det på tide å tenke nytt. Det kan ikke uttrykkes hvor frustrerende det er å ha en så sykt bra hund, som bare ikke klarer å la være å rive. Hva kan jeg gjøre for å fikse dette, har vært det store spørsmålet i to år nå. Jeg har trent mye hoppteknikk, men har selvfølgelig øvelser jeg kan jobbe mer med. Jeg har prøvd tykkere pinner, lavere hinder, kun høye hinder. Spindelpinner, klær på pinnene, skråstilte pinner i tillegg til de vanlige pinnene. Jeg har trent inn startene på nytt tre ganger. Andre handlere har gått med han, så det er ikke bare meg dette gjelder. Han løfter rett og slett ikke bena nok.

Jeg har tenkt å prøve to ting i høst:

Først har jeg tenkt å teste ut trening hver dag - altså å øke treningsmengden. Ikke mye trening, bare agility hver dag. Dette for å forsøke å redusere stress i treningen ved at vi gjør det mer. Men også fordi det kan hjelpe å hoppe mye. Kankjse noe siger inn da. Dette har jeg gjort hele denne uka, bortsett fra torsdag, hvor Sigurd hadde øke-/skrikedøgn.

Det andre er å trene mye grids i full høyde. Greg trener ikke hoppteknikk i tradisjonell forstand med sine hunder. Han setter i stedet opp strekninger med hinder i full høyde, men med forskjellig avstand. Jeg tenker nå: Hvorfor ikke prøve dette? Det kan jo ikke skade. Jeg trener dette etter prinsippene for hoppteknikk. Jeg endrer avstand, vinkel eller retning for hver reptisjon, og lar han bare føle på det å hoppe. Jeg har mellom 4,5 m og 7 meter i avstand. Jeg har lite svinger med nå i starten, for jeg vil at han skal lykkes mest mulig. Jeg har lagt ut leken i slutten.

Etter treningen i dag fikk jeg tips fra Cecilie om å kjøre noen repetisjoner til leke, og så ha en repetisjon med leke i handa. Og hvis han river, kan jeg holde tilbake leken. Det er jo også verdt et forsøk. Men som sagt, jeg vil ha mest mulig mestring i hoppingen, og vil legge opp til øvelser han kan mestre.

Kom gjerne med innspill hvis dere har noe!

Noen bilder fra dagens trening:



Se, gutten kan hoppe, høyt..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar