I farta

I farta
Yr den håpefulle

torsdag 6. desember 2012

Lunch-trening

Etter 12 timer på jobb på tirsdagen, bestemte jeg meg for at jeg og Kis ville ha godt av ei lunchtrening i går. Jeg visste at kvelden ble til å gå til baking og rydding til dagens feiring av en flott 6-åring, så vi gjorde en avtale med Mari. Jeg hadde en time på meg, og prøvde å bruke den så effektivt som mulig.

Først trente vi litt stillingsendringer. Vi arbeider enda med å få inn ligg-stå endringen inn i muskelminnet uten å røre på forlabbene. Det går bedre og bedre. Noen ganger tar han høyre baklabb bakover, men det trengs nok bare et tilstrekkelig antall repetisjoner av bevegelsen, så vil den sitte.

Vi fortsatte så arbeidet med stå på avstand, uten fart, ved å kaste ut godbit og si stå når han var ferdig med godbiten. Jeg oppdaget at den metoden for å få kontante stå'er passer best dersom man har hoppstå. Jeg valgte for noen år tilbake å lære inn stå under marsj med rygging i stedet for hoppstå. Jeg syntes ikke hoppstå virket for meg. Dermed må jeg nok jobbe på en litt annen måte for å få en mer synlig stå når jeg bare jobber med ståmomentet. Jeg forsøkte å bruke min kommando for rygging "back" i stedet for stå, og fikk mye mer synlige resultater.

Jeg filmet så noen kjeder. Først fri ved fot, dekk fra holdt, gå i buret og innkalling. Deretter stå under marsj og apport. Jeg blir med en gang påvirket når noen filmer, med resultat at jeg famler og klomser mer enn vanlig. Typisk meg.

Til sluttt rakk vi faktisk en økt med ruta. Det var morsomt å se hvor mye Kis har lært bare på ei trening på ruta. Han snudde med en gang hodet mot ruta, og jeg belønnet med å kaste godbit ut i bakkant av ruta. Etter å ha belønnet han flere ganger for å stå ute i ruta med hode og kropp vendt fra meg, belønnet jeg med drakamp tilbake til start. Når jeg da slapp han, venta jeg han ut, slik at han selv valgte å gå ut i ruta på eget initiativ. Full jubel og jackpot. Jeg avsluttet med vilje drakampen på min høyre side, for hvis Kis var på venstre side hadde han en større tendens til å sette seg i utgangsstilling i stedet for å søke ut i ruta. På slutten av økta fikk vi et par fine repetisjoner hvor han sprang på direkten til bakkant av ruta, og sto der med hode og kropp vendt fremover. Perfekt utgangspunkt for å arbeide videre.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar