I farta

I farta
Yr den håpefulle

mandag 10. desember 2012

Innlæring av neseprøve

Torsdagens lydighetskurs ble flyttet til i dag, da Mari skulle til Oslo på torsdag. det passet meg og Kis bra, for jeg skal på julebord på torsdag. da slapp jeg å stresse så mye med å rekke alt.

I dag ble vi introdusert for neseprøven. Jeg har aldri trent neseprøven med noen av mine hunder, og det var spennende å lære hvordan vi skulle begynne med dette. Tidligere har man begynt med neseprøven ved å la hunden apportere en pinne med lukt på, for så å gradvis innføre flere og flere luktløse pinner. Mari liker ikke den metoden så godt, fordi hun først vil lære hunden å bruke nesen og finne rett pinne, før hun deretter introduserer apportering av pinnen. Med denne innlæringmåten unngår man hunder som plukker seg gjennom flere pinner på konkurranse, og dermed får 0.

Vi startet med å lære hunden å fryse på en liten lapp som vi hadde tatt på og dermed levnet lukt på. Kis har jo trent nesedutter både på handtarget og som feltadferd, så jeg trodde egentlig at han ble å dutte med nesen. Den første økta gikk med å å få han til å forstå at han skulle finne den lille lappen med min lukt på. I starten brukte han litt tid på å forstå at det var akkurat dette jeg ville. På slutte av økta søkte han etter lappen med en gang han var ferdig å spise godbiten. Neste økt starten han rett på søket etter lappen, og trykket nesen sin mot lappen. Jeg fikk til en flott frys på slutten ved hjelp av omvendt lokking. Morsomt. Jeg ser at jeg ikke er rask nok med belønning, og fjerning av belønning når det gjelder å trene en så marginal adferd som å holde nesen mot en liten lapp. Det ble dermed litt tull i neste økt, fordi jeg lukket hånda og fjernet belønningen på feile tidspunkter. Kis måtte selvfølgelig kjefte ut mor når det ble så mye tull. Det skal ikke være lett.
Etterpå trente vi hopp over hinder. Det er en øvelse som Kis kan godt. Vi trente hele klasse 1 øvelsen flere ganger. Vi trente så å hoppe selvstendig over hinderet, for å starte å klasse 2 øvelsen. Det gikk selvfølgelig fint, men ikke helt lydløst.. Siste økta trente vi sitt fra avstand.

Vi fikk så en økt med ruta, og fortsatte arbeidet fra forrige uke.

Til sist hadde vi fellesøvelser. Kis lå i en dekk mens de andre drev å trente tannvisning og liknende rundt han. Til slutt brukte Mari litt tid på å forsøke å utfordre Kis i øvelsen. Man kan se hvor han anstrenger seg for å sitte helt i ro gjennom hele øvelsen, selv om han sikkert har lyst til å logre, hoppe etc. Flinke Kisen:)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar