I farta

I farta
Yr den håpefulle

torsdag 29. november 2012

Ruta - en helt ny øvelse

I kveld var vi igjen på kurs hos Trippel M i lærfabrikken. Mye godt på bordet på fabrikken:



På programmet i dag sto ruta. Dette er en øvelse som Kis aldri har prøvd seg på. I mitt hode så jeg for meg mye bjeff og frustrasjon under den første fasen, der hunden selv skal søke bakkant av ruta. Heldigvis gikk det ikke sånn. Vi har jo jobbet lite med shaping tidligere, mye fordi jeg har sett for meg at det skulle gi lyd. Så feil kan man ta!

Kis var vanskelig å få vekk fra utgangsstillinga i starten. Jeg belønnet først at han bare snudde hodet mot ruta. Belønningen ble plassert i bakkant av ruta. I andre økt snudde han seg raskere og raskere rett vei, og ble ute i bakkant av ruta over lengre tid. Innimellom låste han seg i en dekk eller en sitt, da tok det tid før han selv tok initiativ til å snu seg mot bakkant av ruta. Det gikk litt raskere fremover med lek som belønning, han lærer mye bedre med leke.
Etterpå arbeidet vi med innkalling med stå. Dette er en øvelse jeg aldri har arbeidet med innlæring på, han har bare plutselig kunnet hele øvelsen. Jeg har imidlertid ikke vært helt fornøyd med hvor raskt han har stoppet, og fikk hjelp fra Mari til å arbeide med en mer kontant stå. Etter litt knoting fra min side, fant jeg ut hvordan det skulle gjøres, og vi fikk fremgang i løpet av økta. Dette skal vi jobbe mer med i løpet av uka!

Vi gikk så en kjede med innkomst, fri ved fot, oppstilling, apport, oppstilling og dekk fra holdt. Det gikk veldig fint, han jobber godt.

Til sist ble det en fellesøvelse. Vi arbeidet i dekk, vi la hundene etter hverandre i tog. Kis ligger trygt og godt gjennom hele økta, han er flink i fellesøvelsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar