I farta

I farta
Yr den håpefulle

torsdag 31. januar 2013

VilleYr 12 uker

Det går i hundre for tiden. Yr har virkelig våknet, og skal undersøke, smake på og klatre inn i alt som dukker opp på hennes vei. Det begynner å bli litt utfordrende å ha henne med på jobb, og jeg må ha fokus på å stimulere henne på kvelden og morgenen for at hun skal sove seg gjennom arbeidsdagen. Hun har funnet seg en varm og god soveplass, der det er deilig å ligge.
Vi har begynt å gå korte turer på kveldene. Jeg må si at jeg er imponert over hvor trygg hun er. Første turen i skogen, inn mellom høye grantrær, og hun tusler av gårde med høy haleføring. Vi velger forskjellige ruter i nabolaget hver kveld, og det er mye spennende å lukte og undersøke. Hun går overraskende godt i bånd. Jeg trur ikke hverken Kis eller Tuva aksepterte bånd så tidlig. Jeg brukte vel ikke bånd på de når de var små, når jeg tenker meg om:)

Vi har vært på noen korte sparketurer også. Eller sparketur og sparketur... Når Sigurd er med er det lettere å bruke spark enn vogn. Vi går mest, men det går veldig bra. Yr er flink å følge etter, og går faktisk mest foran i stramt bånd.

Vi fortsetter treningen med å ha drakamp overalt. Jeg passer på å belønne henne for frivillig kontakt på turer og når hun er løs i skogen. Jeg har to ganger gått ut av stien når hun har gått litt langt fra meg. Det hadde den ønskede effekten:)

I helga så vi sola!

Alle er med, også når vi skal gå litt langt:


I morgen skal vi til veterinær å få vaksine. Da skal jeg få de til å se på noen ekle kviser hun har fått på magen. Hormonkviser eller noe annet?

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar