I farta

I farta
Yr den håpefulle

søndag 25. mars 2012

Omprogrammering av befestet adferd

Nå er endelg deler av banen bar. Onsdag formiddag fikk Kis seg en økt hoppteknikk. Først kjørte vi en set point øvelse med spindler. Kis rev ikke selve hinderne, men brydde seg null og nix om spindlene. Han satset midt oppi de liksom, hvis han syntes de var i veien for der han skulle satse. Vi ble litt usikre på hvor han skulle startes, for han tok et lite steg før det første hinderet. Senere fikk Mari oppfrisket hukommelsen fra Fanny om at hunden enten må sitte helt nært, eller så langt unna at han får plass til et steg før første hinder. Til slutt kjørte vi en del power grids med 35 cm høyde. Kis ruler på power grids.

Fredag var det treningsgruppe igjen. Jeg hadde bestemt meg for å kjøre korte økter, og ikke lage noen stor overgang mellom transport fra bilen og start på trening. Jeg gikk rett ut på banen og i en fri ved fot. Det fungerte veldig bra, for Kis bjeffet  nesten ikke. Jeg fikk fri ved fot rundt de andre i gruppa, fikk litt kommandering, og belønnet Kis fra banen og til bilen med masse pølser.

Vi hadde så en lang diskusjon rundt hans bjeffeproblematikk. Jeg fikk mange gode råd på hvordan jeg kan snu hans innlærte mønster om å bjeffe i aktivitet. Han har blant annet en inngrodd vane med å bjeffe oss i gang med ting. Det må vi få snudd. Det samme gjelder bjeffing og lek i lydighetssammenheng.

Jeg tok så ut Kis enda en gang, og trente fri ved fot mellom de andre. Det gikk også ganske bra. Jeg valgte så å belønne med leke, for å vise de andre hvordan han reagerer på det. Jeg fikk råd om å ikke ha så heftig drakamp, og heller la han slippe leken i bakken mens jeg ga han godbit. Jeg skal teste dette mer ut for å finne en form vi kan leve med.

Tonje utfordret meg til å klare å trene apport uten bjeffing. Jeg har testet ut i to økter å belønne masse med godbit bare for at han er i nærheten av apporten uten å bjeffe.  Jeg lurer litt på om det ikke er helt rett metode, for han mista helt interessen for apportbukken når han kunne få masse godis bare for å gjøre ingenting.. Vi får se hvordan vi gjør det fremover.

Det er snart konkurranse i agility igjen. Og vi har et elendig treningsgrunnlag. Så nå er det bare å få satt opp kombinasjoner og få gått litt igjen, så mine handlingsferdigheter kan friskes opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar