I farta

I farta
Yr den håpefulle

torsdag 19. januar 2012

Innlæring av apport

Apport er en av øvelsene i kåringsprøven vi skal prøve å ta til sommeren. Jeg har aldri lært noen hunder den fulle øvelsen før, og er rimelig på bar bakke. Tidligere har jeg trent opp interessen for apportbukken for Kis, og klikket for at han har oppsøkt apporten, og gapt over den.

I går tok jeg frem apportbukken igjen. Kis ble veldig giret, og det var mye bjeffing og lyd. Jeg fikk han til å bære apportbukken mens jeg gikk bakover, så når han gikk ved siden av meg. En gang fikk jeg han til å gjøre holdt med apportbukken i munnen.

I dag var jeg og hundene på tur med Lisa og Qoralle, i et nydelig vintervær.
Vi trente litt på slutten av turen. Først fikk hundene en økt apport nede i Bukta. Lisa påpekte at Kis sitt grep på apporten er for dårlig, og at jeg først bør jobbe med at han tar og holder fast denne. Jeg hadde ikke med klikker, og arbeidet med å si bra når han oppsøkte apportbukken.

Det var en del vind i Bukta, og vi fortsatte treningen i hagen min. Først fikk hundene en økt fellesdekk. Kis bjeffer en del og er høy i intensitet, så jeg må være mer nøye med å belønne rolig og passiv adferd i øvelsen.

Til slutt ble det enda en økt apport. Qoralle er veldig flink, Lisa og hun har kommet langt i treningen og er til inspirasjon for meg og Kis.
Jeg var nødt til å slå opp apporttreningen i Klikkertrening i teori og praksis. Der var det en rekke ferdigheter so må på plass før man kan si at hunden kan holde fast godt nok.

Kis kan:
Berøre en gjenstand jeg holder i hånden
Åpne munnen over gjenstand jeg holder i handen
Lukke tennene rundt gjenstand
Plukke opp fra bakken
¨Holde fast mens hunden går ved siden av meg

Kis må lære:
Holde fast i 1 sekund
Holde fast lengre i sitt/stå
Holde fast mens han løper ved siden av meg
Holde fast i utgangsstilling mens jeg holder handa under apporten
Holde fast i utgangsstilling mens jeg dytter/drar i gjenstanden
Trene med forskjellige gjenstander

Jeg må putte klikkere i lommene på treningsklærne mine, og hamstre godbiter. Så må jeg bytte ut klikkeren med ordet takk når han kan holde fast. Det skal bli moro å trene inn apportbukken. Vi starter med å holde fast! Det skal vi kunne før utgangen av februar, gjerne før.

2 kommentarer:

  1. Så flotte bilder :) Orket ikke blogge i dag, jeg linket bare til din blogg istedet for!

    SvarSlett
  2. Kan også anbefale Klickerklok sin apportoppskrift som du finner her: http://www.klickerklok.se/apportering.php. Liker framgangsmåten veldig godt. Artig å se Kis på Dyrevenn!

    SvarSlett