I farta

I farta
Yr den håpefulle

tirsdag 3. januar 2012

Forberedelser til kåringstest

I dag møttes jeg, Lisa, Kis og Qoralle for å gå gjennom de øvelsene vi må jobbe med frem til kåringen i juni. Den norske kåringen består av lineføring, fri ved fot, dekk fra holdt, innkalling, apport, fellesdekk 3 minutter, sporoppsøk og spor med egen gjenstan i slutten. Vi trente på fri ved foten, dekk fra holdt, fellesdekk og innkalling. Vi skal trene inn apporten hjemme, og ta spordelen til våren..

Med fri ved fot må jeg arbeide med å strekke belønningsfrekvensen. Kis bjeffer og blir frustrert hvis han må gå for lenge uten belønning eller ros. I dekk fra holdt avdekket jeg et nytt problem. I rally er det en øvelse som består i dekk under marsj, der øvelsen avsluttes ved at man går videre direkte fra dekk og inn i marsj. I dag reiste Kis seg flere ganger når jeg kom inntil han bakfra. I innkallingen har Kis fin fart, men lager lyd.



Så det er mye å ta tak i med andre ord.

Lekse til meg selv den neste uken:
- lengre strekk fri ved fot - variere belønningsfrekvensen mye
- ta frem apporten, og arbeide videre med det jeg startet på i sommer
- belønne liggen etter at jeg er kommet inntil

Jeg filmet deler av treningen i dag. Jeg skal forsøke å få lagt dette inn på dataen, og kanskje få det lagt ut på bnloggen. Jeg fikk videokamera i julegave, og det skal brukes som et nyttig verktøy i videre trening, både i agility og lydighet.

Forøvrig ser det ut til at det blir Vappu-kirs 18. og 19. august:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar