I farta

I farta
Yr den håpefulle

torsdag 30. juni 2011

Sommergjest

Vi skal passe lille frøken Scoop i 10 dager mens Cecilie er i Italia på velfortjent ferie. Jeg var på forhånd spent på om det ble mye liv og røre mens hun var her. Jeg tenkte til og med at det kanskje var like greit at ungene dro på ferie med bestemoren akkurat denne perioden. Men de to første dagene har gått over all forventning. Den lille brune frøkenen har gått rett inn i familien med den største selvfølge. Kompisene sover og slapper av når de er inne, og er fine flotte kelpie-gale dyr ute på tur. Det er moro å se to brune små som bare er verdens beste venner. Kanskje det må bli en kelpie-tispe i hus om noen år? Kis godtar så og si alt fra Scoopen sin. Hun kan kose masse med oss begge uten at han ressursforsvarer, de spiser i lag, hun tar bein fra han og de leker sammen. Kun en gang har han løftet litt på leppa for å jage henne bort.

Scoop tilpasser seg husreglene her etter hvert. Hun forsøker ikke å komme opp i sofaen så ofte lenger, og har slått seg ned på Tuva sin puff i stedet. Mativeren sin klarer hun imidlertid ikke å legge bort. Det er uvant å ha en hund i huset som stjeler mat når hun har sjansen, og jeg må enda være fokusert på å ikke ha noe stående fremme. Matgladheten har gitt utslag i at en plastpose med tørrfor ble tømt første kvelden, at matsøppel ikke kan legges i gangen i påvente av tur ut, samt at Scoop må sove i grind. Første natten fant hun nemlig ut at trolldeig inneholder kun spiselige ingridienser. Hun tygde opp en imponerende mengde trolldeigfigurer på Leas rom. At salt ikke er godt for en hundemage trur jeg ikke hun hadde fundert så nøye på, for da vi våknet på morgenen, var det et lite hyggelig syn. Det begynte med at Isak lo da han var på toalettet på morgenen, og fortalte at Scoop sto å drakk av toalettet etter at han hadde vært der. Så kom han seg ikke ned, fordi det var vått i trappa. Her var det bare å stå opp og starte oppryddingen.. Heldigvis for meg må gubben ta mesteparten av arbeid som innebærer å stå bøyd, hehe!

Det var nydelig vær i går, og hundene fikk en lang tur under Sandnessundbrua. Petter har som prosjekt å lære Scoop skikkelig lekapportering, samt gjøre henne trygg i drakamp med henne. Det sistnevnte fikk han godt til. Han hadde vekselsvis drakamp med Scoop og Kis med samme leke. De hadde det veldig moro. I lekapporteringen er det noen cm igjen før hun legger leken i handa og ikke på bakken.

I går kveld tok vi oss en tur på trening, i håp om at det skulle dukke opp noen som kunne springe med hundene. De fikk først lufta seg litt, før jeg satte opp en set point. Kis fikk to økter. Første økta startet jeg med 4 fot, og fart inn. Han rev noen ganger på høye høyder, og jeg innså at man ikkje kan komme fra ferie og forvente at hunden er der man forlot han treningsmessig. I andre økt startet jeg han sittende ved hinder 1, og økte til max høyde. Da jeg reduserte fra max, satte jeg gradvis på mer fart. En flott økt! Scoop fikk en økt, med sittende start ved hinder 1. Jeg økte til det var to ledige hull over, og Scoop arbeidet veldig fint. Siv Anita satte opp en morsom liten kombinasjon, med rett tunnell, og så hinder til høyre, rett frem eller venstre. Vi skulle trene på at hunden skilte mellom rett frem og sving. Beate var så grei å gå med Kis på denne økta. Han fulgte henne fint, det var bare en eller to ganger han tok feil så vidt jeg husker. Hun vekslet mellom rett frem, vanlig sving og sving etter bakbytter.Tusen takk Beate for flott økt og god hjelp!

Jeg fikk ikke til å overføre bilder fra telefonen, og fant ikke kamerakabelen. dEt kommer bilder av feriegjesten etter hvert.

Ellers håper jeg på en treningsøkt i morgen formiddag, som er siste feriedag før jeg starter å jobbe igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar