I farta

I farta
Yr den håpefulle

tirsdag 9. juli 2013

Slalåm-utfordringer

Da er vi i gang med treningen igjen etter ferien!

Søndag dro vi på klubben for en godt planlagt økt. Jeg skal være flinkere å planlegge på forhånd hva jeg skal trene på, for å få størst mulig utbytte av treningen. Vi har på forhånd trent en del på starter inne i stua, hvor hun skal sitte på høyre eller venstre side av meg, bli sittende, og starte på signal. Jeg hadde planer om å trene starter på klubben, trene hoppteknikk samt slalåm.

Jeg og Åsa satte opp en hoppeteknikk-øvelse med 3,5 fot x 3, og med den siste avstanden som økte fra 3,5 fot til 5 fot, og ble redusert tilbake. Dette taklet Yr veldig bra. Vi trente så litt start-trening. Yr fikk for første gang trene med godbit-skål. Jeg satte den først utenom hinderet. Deretter måtte hun springe mellom to hinderstøtter. Hun arbeider rolig, med lav intensitet, men jeg er helt sikker på at intensiteten kommer når startene sitter og vi begynner å koble starter til ting med mer fart i.

Jeg hadde stasjon ved treningsbanen, som Yr satt i hver gang hun hadde pause, og før vi startet hver hovedøkt. Dette fungerer godt.

Siste to økter var slalåmen. Jeg hadde en oppfatning av at dette også gikk bra. Hun er svak på innganger fra rett frem og mot høyre.

I går oppdaget jeg en større svakhet i hennes slalåmforståelse. Jeg har tidligere konsekvent tatt annen hver venstre og høyre slalåm når jeg har trent. I går tenkte jeg å avvente et lite mikrosekund lengre før jeg kastet leken, for at Yr skulle komme godt gjennom de to pinnene før hun fikk belønning. Da så jeg virkelig at høyre og venstre slalåm er to helt forskjellige ferdigheter. Yr søker selvstendig frem mellom pinnene når jeg har henne på venstre side. På høyre side springer hun frem til selve slalåmen, og står på metallet og venter til jeg kaster leken. Hun har så helt tydelig forbundet belønningen med å trampe på metallet mellom pinnene. Jeg forsøkte å vente henne ut, for at hun skulle bevege3 seg videre mellom pinnene, men da ble hun bare mer og mer intens på å trampe, nesedutte og tilby andre adferder på metallet. Etter en liten test i formiddag, hvor akkurat samme adferd oppsto, har jeg bestemt meg for å benytte utlagt belønning i de neste øktene på høyre slalåmen, for å bryte hennes adferd, og innføre den korrekte adferden uten shaping. Forhåpentligvis vil det løse problemet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar